Navn og hjemsted
§ 1
Foreningens navn er: Bistandsadvokaternes Landsforening (BALF).
Foreningens hjemsted er den retskreds, hvor den til enhver tid værende forperson har kontoradresse.
Formål
§ 2
Foreningens formål er:
- at varetage medlemmernes interesser i forbindelse med udførelsen af deres hverv som bistandsad-vokater både i relation til den del af arbejdet, der er omfattet af beskikkelsen, men også den del, der falder uden for,
- at agere i spørgsmål vedrørende retssikkerhed og lovgivningsinitiativer af betydning for forurettede,
- at arbejde for en vedvarende interesse blandt advokater for at bistå forurettede før, under og efter en straffesag,
- at virke for medlemmernes uddannelse og faglige kompetence i samarbejde med organisationer og udbydere af uddannelsestilbud,
- at søge indflydelse og repræsentation i nævn, råd og organer i forbindelse med høringer og forhand-linger om anliggender af betydning for foreningen og dennes medlemmer,
- at forhandle spørgsmål i relation til honorering/salærtakster hos relevante myndigheder, og
- at samarbejde med Advokatsamfundet og Danske Advokater i anliggender af almen interesse for foreningens medlemmer, herunder i spørgsmål vedrørende retssikkerhed og lovgivningsinitiativer af betydning for forurettede.
Medlemskab
§ 3
Som medlemmer af foreningen kan optages advokater, der af Justitsministeriet i henhold til retsplejelovens § 733, stk. 1, er antaget til at blive beskikket som offentlig forsvarer og bistandsadvokat, samt advokater og advokatfuldmægtige, der har interesse for og beskæftiger sig med bistand til forurettede i straffesager.
Medlemskab forudsættes, at den pågældende ikke er idømt relevante disciplinære eller strafferetlige sank-tioner af en vis væsentlighed.
Bestyrelsen afgør, om ansøgeren kan optages som medlem af foreningen. Meddeler bestyrelsen afslag på optagelse, kan den pågældende kræve afslaget forelagt på den først kommende ordinære generalforsamling. Generalforsamlingens beslutning er endelig.
Foreningen fører en fortegnelse over samtlige medlemmer.
Kontingent
§ 4
Foreningen finansieres blandt andet ved kontingentbetaling fra medlemmerne af foreningen.
Kontingentet fastsættes af den ordinære generalforsamling for de to kommende regnskabsår.
Pligten til kontingentbetaling indtræder straks efter optagelsen som medlem.
Ved indmeldelse i andet halvår betales halvt kontingent.
Ophør af medlemskab
§ 5
Udmeldelse af foreningen kan af medlemmet ske skriftligt til foreningens bestyrelse.
Udmeldelse medfører ikke tilbagebetaling af kontingent.
Et medlem, som på væsentlig måde har overtrådt vedtægterne, kan af bestyrelsen ekskluderes som medlem af foreningen.
Ydermere kan bestyrelsen ekskludere et medlem, såfremt medlemmet groft eller gentagne gange har tilside-sat de advokatetiske regler, frakendes retten til at virke med straffe- eller bistandssager eller i øvrigt udviser en adfærd, der skader foreningens renommé.
Et medlem, hvis medlemskab bringes til ophør efter denne bestemmelse, kan inden 30 dage efter at beslut-ningen er meddelt den pågældende, kræve spørgsmålet om ophævelse af medlemskabet behandlet på næst-kommende generalforsamling. Generalforsamlingens beslutning er endelig.
§ 6
Bestyrelsen betragter et medlem af foreningen som udmeldt, når vedkommende trods skriftligt påkrav fort-sat er i kontingentrestance 3 måneder efter meddelt påkrav.
Generalforsamlingen
§ 7
Ordinær generalforsamling afholdes hvert andet år inden udgangen af maj måned.
Tid og sted for generalforsamlingen bestemmes af bestyrelsen.
Indkaldelse sker med mindst 4 ugers varsel til hvert enkelt medlem ved e-post indeholdende dagsorden og det væsentligste indhold af fremsatte forslag.
Bestyrelsen kan, som supplement til fysisk fremmøde på generalforsamlingen, beslutte at afholde general-forsamlingen elektronisk via digitale medier som f.eks. Teams eller en anden egnet platform.
Som supplement til fysisk eller digital generalforsamling kan generalforsamlingen afholdes skriftligt, uden modtagelse af formel indkaldelse med behørigt varsel, hvor beslutninger træffes ved skriftlig eller elektronisk afstemning. Medlemmerne skal i dette tilfælde have mulighed for at afgive deres stemmer inden for 14 dage. Medlemmer kan dog anmode om, at generalforsamlingen afholdes fysisk eller digitalt, hvorefter anmodningen skal imødekommes.
§ 8
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende:
1) Valg af dirigent
2) Bestyrelsens beretning
3) Forelæggelse og godkendelse af de reviderede årsregnskaber og status samt meddelelse af decharge til bestyrelsen
4) Valg af forperson
5) Valg af den øvrige bestyrelse
6) Valg af revisor
7) Forelæggelse og godkendelse af budget for de to kommende regnskabsår samt forslag til fastsættelse af kontingent for de to kommende regnskabsår
8) Eventuelle forslag, som bestyrelsen måtte ønske at fremsætte
9) Eventuelle forslag, som måtte være fremkommet fra medlemmer, jf. § 9
10) Eventuelt
Der kan ikke på generalforsamlingen træffes beslutning i andre sager end de på dagsordenen eller de, som naturligt har sammenhæng med disse.
§ 9
Forslag til behandling på generalforsamlingen kan foruden bestyrelsen fremsættes af ethvert medlem.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indleveret til bestyrelsen inden 15. februar i året for generalforsamlingens afholdelse.
§ 10
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når den finder det nødvendigt.
Senest 2 uger efter at mindst 1/3 del af foreningens medlemmer ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen, ledsaget af formuleret forslag, har begæret indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, skal bestyrelsen indkalde en sådan med højst 4 ugers varsel.
Ekstraordinære generalforsamlinger indkaldes efter reglerne i § 7.
§ 11
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som afgør ethvert spørgsmål med hensyn til sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultater.
Over forhandlingerne føres en protokol, der underskrives af dirigenten og bestyrelsens forperson.
§ 12
Alle medlemmer har ret til at møde på generalforsamlingen.
Tilmelding til generalforsamlingen skal ske ved skriftlig henvendelse til foreningens sekretariat inden for den i indkaldelsen angivne frist. En af sekretariatet ført tilmeldingsliste angiver de mødendes navne.
For at kunne stemme på generalforsamlingerne kræves i almindelighed personligt møde. Der kan dog stem-mes ved fuldmagt, såfremt denne er skriftlig og befuldmægtiger et navngivet medlem. Intet medlem kan optræde som befuldmægtiget for mere end 5 andre medlemmer.
§ 13
På generalforsamlingen afgøres alle anliggender, bortset fra hvor andet er bestemt, ved simpelt stemmefler-tal.
Til vedtagelse af beslutninger, der går ud på en ændring af vedtægterne, kræves, at 2/3 del af de afgivne stemmer er for forslaget. Blanke og ugyldige stemmer betragtes herved som ikke-afgivne.
Til vedtagelse af beslutninger, der går ud på foreningens opløsning, kræves, at halvdelen af foreningens med-lemmer er til stede, og at 2/3 del af de afgivne stemmer er for forslaget. Er 2/3 del af de afgivne stemmer på den pågældende generalforsamling for forslaget, men er generalforsamlingen i øvrigt ikke beslutningsdygtig, indkalder bestyrelsen inden 2 uger til en ny generalforsamling, hvor forslaget da skal anses for vedtaget, når 2/3 del af de afgivne stemmer er for forslaget, uanset antallet af fremmødte medlemmer.
Bestyrelsen
§ 14
Foreningens bestyrelse består af en forperson samt 3-7 andre medlemmer. Bestyrelsen vælges blandt for-eningens medlemmer.
Forpersonen vælges på en ordinær generalforsamling med simpelt stemmeflertal.
Forpersonen vælges for 2 år ad gangen. Genvalg af forpersonen kan ikke finde sted, hvis forpersonen derved kommer til at fungere i en sammenhængende periode på mere end 8 år.
De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges på en ordinær generalforsamling, således at de kandidater, der får flest stemmer, er valgt. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen. Genvalg af et bestyrelsesmed-lem kan ikke finde sted, hvis bestyrelsesmedlemmet derved kommer til at fungere i en sammenhængende periode på mere end 8 år – evt. periode som forperson medregnes ikke.
Forpersonen vælges først. Dernæst vælges de øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen vælger en næstforperson blandt bestyrelsesmedlemmerne og supplerer sig i tilfælde af vakance.
§ 15
Bestyrelsen leder foreningen og udfører de vedtagne beslutninger. Der holdes møde, så ofte det begæres af et af bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmed-lemmerne, heriblandt forpersonen eller næstforpersonen, er til stede.
Afstemningerne afgøres ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens, og i tilfælde af dennes fravær næstforpersonens, stemme afgørende.
Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden og fordeler forretningerne blandt sine medlemmer.
§ 16
Bestyrelsen kan antage lønnet medhjælp, herunder en sekretær, der under bestyrelsens opsyn kan varetage foreningens daglige opgaver, f.eks. udsendelser til medlemmerne, foreløbig besvarelse af forespørgsler fra disse, forberedelse af møder m.v.
Der tillægges sekretæren og/eller forpersonen eller den af bestyrelsen, der holder foreningens kontor, et af bestyrelsen fastsat vederlag til kontorhold, foruden de positive udgifter i forbindelse hermed.
Bestyrelsen kan indgå aftaler på sædvanlige vilkår om bistand til drift af sekretariat fra faglige organisationer, der bl.a. har som formål at yde sekretariatsbistand.
§ 17
Foreningen tegnes af forpersonen eller næstforpersonen i forening med et bestyrelsesmedlem.
Regnskab og revision
§ 18
Regnskabsåret er kalenderåret. Dog løber første regnskabsår fra stiftelsen til 31. december 2023.
Ved hvert regnskabsårs udløb opgøres regnskabet over det forløbne års drift samt status. Regnskabet skal foreligge inden 8 uger efter regnskabsårets afslutning og tilstillet revisor, som derefter inden 1. april frem-sender det reviderede regnskab til bestyrelsen.
§ 19
Ved foreningens ophør fordeler bestyrelsen foreningens midler til relevante anerkendelsesværdige formål.
***
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling i København, den 24. maj 2023.
Senest vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i København, den 12. marts 2025.